Savoir vivre kojarzy nam się przede wszystkim z etykietą zachowania przy stole , jednak jest to pojęcie dużo szersze i my dzisiaj w naszym artykule skupimy się na umiejętnościach radzenia sobie w sytuacjach biznesowych. Ich znajomość jest dzisiaj niezbędna dla każdego managera .
Środowisko zawodowe jest niezwykle wyczulone na kwestie nienagannej postawy i kultury osobistej. Nikt nie chce aby przerywano mu jego wypowiedź , spóźniano się na spotkanie czy odbierano na nim telefon. Warto więc zwrócić uwagę na kilka podstawowych zasad dzięki, którym w przyszłości unikniesz kłopotliwych sytuacji a przy okazji będziesz potrafić ocenić poziom kultury u potencjalnych klientów, współpracowników czy pracodawców.
Grunt to dobrze zacząć, przywitanie jakby się wydawało rzecz nad wyraz prosta. Jednak i tu obowiązują pewne zasady, których przestrzeganie pozwoli nam zrobić dobre pierwsze wrażenie .
Witającym jest ten, który wchodzi do danego miejsca , jeśli w pomieszczeniu pojawi się przełożony osoba niższa rangą zobowiązana jest wstać . Gdy przedstawiamy siebie lub innych zawsze należy podać imię i nazwisko danej osoby . Jeśli podajemy dłoń – uścisk powinien być zdecydowany ale nie gwałtowny i nigdy nie podajemy ręki przez stół czy biurko .
Zawsze pierwsze podają rękę kobiety , podobnie ma się sprawa z osobami starszymi o wyższym stanowisku i prestiżu . Cierpliwość nigdy nikomu nie zaszkodziła a lepiej chwilę poczekać niż zostać odebrany jako nachalny .
Przychodzimy na spotkanie , nie ma szatni , wieszaka w zasięgu ręki – co zrobić z kurtką ? Wypada się rozebrać przed wejściem na spotkanie, niedopuszczalne jest przywitanie się w płaszczu czy czapce. Jeśli w zasięgu wzroku nie widać wieszaka warto zapytać gdzie można odłożyć płaszcz. Trzymanie ubrań na kolanach na pewno nie będzie dobrym rozwiązaniem.
Wygląd zewnętrzny to podstawa bez której pomimo kompetencji i doświadczenia ciężko będzie Ci nawiązać współpracę . Pamiętajmy , że po za firmą w której pracujemy reprezentujemy samego siebie a to powinno być największą motywacją do dobrania odpowiedniego stroju . Ubiór musi być schludny , staranny i czysty a nawet dopasowany do pory dnia .
Dla przykładu czarny garnitur nosimy wieczorami w ciągu dnia wybieramy szare , popielate lub grantowe.
U kobiet na czarną listę trafiają : mini spódniczki, obcisłe stroje, ubrania z odsłoniętymi ramionami i obuwie odkrywające palce czy stopy.
Niemile widziane w pracy są również długie , rozpuszczone włosy , ostry makijaż i intensywne perfumy , długie pomalowane paznokcie i biżuteria – takie rzeczy zostawiamy na wieczorne wyjścia .
Wizytówki – wręczać czy nie a jak tak to kiedy i komu . Wręczamy oczywiście ale zawsze na końcu spotkania . Wręczanie wizytówek zawsze powinno się odbywać na zasadzie wymiany , dlatego zawsze w zamian za kartę rozmówcy podajemy własną a co zrobić jeśli jej nie mamy – podajemy powód i obiecujemy kontakt. Zapis na podarowanej wizytówce wbrew krążącym opiniom nie jest niczym niekulturalnym.
Czy ktoś pamiętam o tym, że rozmowy przez telefon w obecności innych są oznaką nieodpowiedniego zachowania ? O ile to możliwe podczas spotkania biznesowego najlepiej wyłączyć telefon. W sytuacji gdy nie możemy tego zrobić należy uprzedzić swojego rozmówce o oczekiwaniu na ważną wiadomość i wyciszyć telefon. Eksponowanie telefonu uchodzi za równie nieeleganckie co rozmowa przy stole.
Poznanie tych zasad pozwoli nam na swobodne poruszanie się w środowisku biznesowym z pewnością jednak nie jest jedynym wyznacznikiem sukcesu. Pamiętajmy zawsze o własnej osobowości i nie bójmy się bycia sobą .
Bądź zawsze na bieżąco!
Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj najświeższe informacje o naszym hotelu.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.
OK, zamknij