menu
16 °C

Rezerwuj bezpośrednio i otrzymaj BON o wartości 50zł do wykorzystania w naszych restauracjach + RABAT 10% z Kodem Promocyjnym KOSSAK

przyjazd:
25
Wrz 2023
wyjazd:
26
Wrz 2023
Sprawdź dostępność

Biznesowy savoir vivre’u

Zawsze najświeższe informacje

Biznesowy savoir vivre’u
Data publikacji: 19-11-2016

Savoir vivre kojarzy nam się przede wszystkim z etykietą zachowania przy stole , jednak jest to pojęcie dużo szersze  i my dzisiaj w naszym artykule skupimy się na umiejętnościach radzenia sobie w sytuacjach biznesowych. Ich znajomość jest dzisiaj niezbędna dla każdego managera .

Środowisko zawodowe jest niezwykle wyczulone na kwestie nienagannej postawy i kultury osobistej. Nikt nie chce aby  przerywano mu jego wypowiedź , spóźniano się na spotkanie czy odbierano na nim telefon. Warto więc zwrócić uwagę na kilka podstawowych zasad dzięki, którym w przyszłości unikniesz kłopotliwych sytuacji a przy okazji będziesz potrafić ocenić poziom kultury u potencjalnych klientów, współpracowników czy pracodawców.

Grunt to dobrze zacząć, przywitanie jakby się wydawało rzecz nad wyraz prosta. Jednak i tu obowiązują pewne zasady, których przestrzeganie pozwoli nam zrobić  dobre pierwsze wrażenie .

Witającym jest ten, który wchodzi do danego miejsca , jeśli w pomieszczeniu pojawi się przełożony osoba niższa rangą zobowiązana jest wstać . Gdy przedstawiamy siebie lub innych zawsze należy podać imię i nazwisko danej osoby . Jeśli podajemy dłoń – uścisk powinien być zdecydowany ale nie gwałtowny i nigdy nie podajemy ręki przez stół czy biurko .

Zawsze pierwsze podają rękę kobiety , podobnie ma się sprawa z osobami starszymi o wyższym stanowisku i prestiżu .  Cierpliwość nigdy nikomu nie zaszkodziła a lepiej chwilę poczekać niż zostać odebrany jako nachalny .

Przychodzimy na spotkanie , nie ma szatni , wieszaka w zasięgu ręki – co zrobić z kurtką ? Wypada się rozebrać przed wejściem na spotkanie, niedopuszczalne jest przywitanie się w płaszczu czy czapce.  Jeśli w zasięgu wzroku nie widać wieszaka  warto zapytać gdzie można odłożyć płaszcz. Trzymanie ubrań na kolanach na pewno nie będzie dobrym rozwiązaniem.

Wygląd zewnętrzny to podstawa bez której pomimo kompetencji i doświadczenia ciężko będzie Ci nawiązać współpracę . Pamiętajmy , że po za firmą w której pracujemy reprezentujemy samego siebie a to powinno być największą motywacją do dobrania odpowiedniego stroju . Ubiór musi być schludny , staranny i czysty a nawet dopasowany do pory dnia .

Dla przykładu czarny garnitur nosimy wieczorami w ciągu dnia wybieramy szare , popielate lub grantowe.

U kobiet na czarną listę trafiają : mini spódniczki, obcisłe stroje, ubrania z odsłoniętymi ramionami i obuwie odkrywające palce czy stopy.

Niemile widziane w pracy są również długie , rozpuszczone włosy , ostry makijaż i intensywne perfumy , długie pomalowane paznokcie i biżuteria – takie rzeczy zostawiamy na wieczorne wyjścia .

Wizytówki – wręczać czy nie  a jak tak to kiedy i komu .  Wręczamy oczywiście ale zawsze na końcu spotkania . Wręczanie wizytówek zawsze powinno się odbywać na zasadzie wymiany , dlatego zawsze w zamian za kartę rozmówcy podajemy własną a co zrobić jeśli jej nie mamy – podajemy powód i obiecujemy kontakt. Zapis na podarowanej wizytówce wbrew krążącym opiniom nie jest niczym niekulturalnym.

Czy ktoś pamiętam o tym, że rozmowy przez telefon w obecności innych są oznaką nieodpowiedniego zachowania ?  O ile to możliwe podczas spotkania  biznesowego najlepiej wyłączyć telefon. W sytuacji gdy nie możemy tego zrobić należy uprzedzić swojego rozmówce o oczekiwaniu na ważną wiadomość i wyciszyć telefon.  Eksponowanie telefonu uchodzi za równie nieeleganckie co rozmowa przy stole.  

Poznanie tych zasad pozwoli nam na swobodne poruszanie się w środowisku biznesowym z pewnością jednak nie jest jedynym wyznacznikiem sukcesu.  Pamiętajmy  zawsze o własnej osobowości i nie bójmy się bycia sobą .

zamknij
Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco!

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj najświeższe informacje o naszym hotelu.

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij