Środowisko zawodowe jest niezwykle wyczulone na kwestie nienagannej postawy i kultury osobistej. Nikt nie chce aby przerywano mu jego wypowiedź , spóźniano się na spotkanie czy odbierano na nim telefon. Warto więc zwrócić uwagę na kilka podstawowych zasad dzięki, którym w przyszłości unikniesz kłopotliwych sytuacji a przy okazji będziesz potrafić ocenić poziom kultury u potencjalnych klientów, współpracowników czy pracodawców.
Grunt to dobrze zacząć, przywitanie jakby się wydawało rzecz nad wyraz prosta. Jednak i tu obowiązują pewne zasady, których przestrzeganie pozwoli nam zrobić dobre pierwsze wrażenie .
Witającym jest ten, który wchodzi do danego miejsca , jeśli w pomieszczeniu pojawi się przełożony osoba niższa rangą zobowiązana jest wstać . Gdy przedstawiamy siebie lub innych zawsze należy podać imię i nazwisko danej osoby . Jeśli podajemy dłoń – uścisk powinien być zdecydowany ale nie gwałtowny i nigdy nie podajemy ręki przez stół czy biurko .
Zawsze pierwsze podają rękę kobiety , podobnie ma się sprawa z osobami starszymi o wyższym stanowisku i prestiżu . Cierpliwość nigdy nikomu nie zaszkodziła a lepiej chwilę poczekać niż zostać odebrany jako nachalny .
Przychodzimy na spotkanie , nie ma szatni , wieszaka w zasięgu ręki – co zrobić z kurtką ? Wypada się rozebrać przed wejściem na spotkanie, niedopuszczalne jest przywitanie się w płaszczu czy czapce. Jeśli w zasięgu wzroku nie widać wieszaka warto zapytać gdzie można odłożyć płaszcz. Trzymanie ubrań na kolanach na pewno nie będzie dobrym rozwiązaniem.
Wygląd zewnętrzny to podstawa bez której pomimo kompetencji i doświadczenia ciężko będzie Ci nawiązać współpracę . Pamiętajmy , że po za firmą w której pracujemy reprezentujemy samego siebie a to powinno być największą motywacją do dobrania odpowiedniego stroju . Ubiór musi być schludny , staranny i czysty a nawet dopasowany do pory dnia .
Dla przykładu czarny garnitur nosimy wieczorami w ciągu dnia wybieramy szare , popielate lub grantowe.
U kobiet na czarną listę trafiają : mini spódniczki, obcisłe stroje, ubrania z odsłoniętymi ramionami i obuwie odkrywające palce czy stopy.
Niemile widziane w pracy są również długie , rozpuszczone włosy , ostry makijaż i intensywne perfumy , długie pomalowane paznokcie i biżuteria – takie rzeczy zostawiamy na wieczorne wyjścia .
Wizytówki – wręczać czy nie a jak tak to kiedy i komu . Wręczamy oczywiście ale zawsze na końcu spotkania . Wręczanie wizytówek zawsze powinno się odbywać na zasadzie wymiany , dlatego zawsze w zamian za kartę rozmówcy podajemy własną a co zrobić jeśli jej nie mamy – podajemy powód i obiecujemy kontakt. Zapis na podarowanej wizytówce wbrew krążącym opiniom nie jest niczym niekulturalnym.
Czy ktoś pamiętam o tym, że rozmowy przez telefon w obecności innych są oznaką nieodpowiedniego zachowania ? O ile to możliwe podczas spotkania biznesowego najlepiej wyłączyć telefon. W sytuacji gdy nie możemy tego zrobić należy uprzedzić swojego rozmówce o oczekiwaniu na ważną wiadomość i wyciszyć telefon. Eksponowanie telefonu uchodzi za równie nieeleganckie co rozmowa przy stole.
Poznanie tych zasad pozwoli nam na swobodne poruszanie się w środowisku biznesowym z pewnością jednak nie jest jedynym wyznacznikiem sukcesu. Pamiętajmy zawsze o własnej osobowości i nie bójmy się bycia sobą .
Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności. Klikając AKCEPTUJĘ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez Osti-hotele Ostrowska, Ostachowska-Jarocka Spółka komandytowa, Plac Juliusza Kossaka 1, 31-106 , Kraków Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w .