Każdy organizator konferencji biznesowej, już na samym początku swojej pracy przy projekcie musi zdecydować, w jakim mieście odbędzie się jego wydarzenie. Eventy dedykowane przedstawicielom konkretnych środowisk biznesowych najczęściej organizowane są w najbliższej dla zainteresowanych okolicy. Jednak o miejscu organizacji otwartych konferencji decyduje wiele czynników. One wszystkie składają się na markę miasta, a część z nich pomaga w kreowaniu wizerunku samego wydarzenia.
Siła biznesowa miast. Na znaczenie i moc tego czynnika składa się kilka cech związanych z prowadzeniem biznesu w tych miejscach: stosunkowo niskie koszty prowadzenia firmy, przyjazne warunki do inwestowania oraz atrakcyjna biznesowa perspektywa długoterminowa. To wszystko przekłada się na dużą ilość firm działających właśnie w tym miejscu i większą łatwość pozyskania odbiorów wydarzenia.
Bliskość centrów rozwoju wiedzy i technologii. W ostatnim czasie jedną z najbardziej efektywnych miar siły marki miast, jest ocena ich innowacyjności i otwartości na nową wiedzę i doświadczenia. Bardzo duże znaczenie ma tutaj bliskość światowej klasy ośrodków uniwersyteckich oraz działających przy nich narzędzi wsparcia i rozwoju innowacji. Właśnie ten czynnik decyduje o wyborze miejsca zamieszkania przez osoby będące docelowym adresatem wielu wydarzeń biznesowych.
Rozbudowana infrastruktura drogowa. Na tym polu szczególnie widoczna jest rywalizacja pomiędzy miastami. Przebudowy dróg, powstające obwodnice, to wszystko widoczne efekty inwestycji, dzięki którym łatwiej dotrzeć na miejsce organizacji konferencji.
Strefy zieleni. Wizerunek przyjazny środowisku jest bardzo ważnym elementem, decydującym o sile marki miast. Panująca, szczególnie w ostatnim czasie, moda na zachowania proekologiczne skutecznie przekłada się na sukcesywne wdrażanie mechanizmów mających na celu ochronę środowiska w dłuższej perspektywie m.in. poprzez wprowadzanie sankcji za naruszanie norm. Zaplanowanie eventu biznesowego w pobliżu miejsca, w którym, po wielogodzinnych panelach i prelekcjach, można odpocząć w naturalnym otoczeniu sprawia, że goście konferencji czują, że ich komfort psychiczny jest ważny dla organizatora i przez to lepiej oceniają wydarzenie.
Kultura, styl życia, rozrywka. O sile marki miasta, jako miejsca dobrego dla rozwoju biznesu oraz do organizacji eventów biznesowych decyduje także jego oferta kulturalna. Dynamika i atmosfera otwartości na wszelkiego rodzaju sztukę i jej odbiorców stanowią o korzystnym wizerunku miejsca. Pozytywną atmosferę oraz zachętę do tworzenia eventów biznesowych budują m.in. liczne wystawy i wernisaże na miejscu, wydarzenia kulturalne (koncerty, spektakle teatralne) oraz atrakcje turystyczne okolicy, które można włączyć do wieczornego programu konferencji.
Rozpoznawalność miasta na zewnątrz. O biznesowej marce miasta decyduje jego rozpoznawalność także w środowiskach pozabiznesowych. Renoma i sława, którą cieszą się miejsca wśród turystów w kraju i na świecie, bezpośrednio przekładają się na atrakcyjność wydarzeń w oczach, szczególnie zagranicznych gości – przedstawicieli biznesu.
Na wizerunek każdego miasta wpływają także dodatkowe czynniki, które pośrednio mogą przełożyć się także na postrzeganie organizowanych w tych miejscach wydarzeń.
Jakość życia mieszkańców. Ze względu na trudność przyjęcia w tym przypadku obiektywnego kryterium oceny, czynnik ten jest mocno dyskusyjny. Bardzo często zdarza się, że miasta z czołówki wielu ogólnoświatowych rankingów tracą w tej kategorii punkty między innymi ze względu na starzejącą się infrastrukturę komunikacyjną i deficyty mieszkań.
Polityka społeczna miast. Na ostatni, choć nie mniej ważny w budowaniu wizerunku miast czynnik składają się m.in. podatki obejmujące ich mieszkańców, warunki mieszkaniowe, warunki i zakres pomocy socjalnej dla obywateli miast oraz ich zróżnicowanie społeczne.
O sukcesie konferencji biznesowej zawsze decyduje wiele aspektów. Warto zastanowić się, jakie skojarzenia nasuwają się w związku z dokonywaniem kolejnych wyborów. Jednym z nich jest właśnie wybór miasta organizacji eventu. Wybór ważny, bo determinujący wiele kolejnych decyzji związanych z realizacją wydarzenia.
Tekst oparty o badanie JLL, Benchmarking the Future World of Cities (kwiecień, 2016
Bądź zawsze na bieżąco!
Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj najświeższe informacje o naszym hotelu.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.
OK, zamknij